Saturday, April 4, 2009

20 tips menjimatkan penggunaan minyak

Di sini saya ingin berkongsi 20 cara praktikal secara ringkas dan padat untuk menjimatkan minyak petrol anda dengan mudah. Kita boleh
jimat petrol lebih banyak jika mengetahui dengan lebih mendalam mengenai pelbagai bahagian teknikal kenderaan yang sememangnya berkaitrapat antara satu sama lain.

Panduan ini merupakan asas sahaja untuk orang biasa, sekurang-kurangnya ia membolehkan kita lakukan sesuatu supaya mendapat lebih petrol dengan setiap sen yang kita belanjakan.

CARA #1
Isi minyak di waktu awal pagi atau di waktu suhu
sejuk. Ini kerana ia mempunyai kapasiti lebih banyak
cecair petrol pada waktu sejuk berbanding waktu
panas siang hari yang banyak wap sahaja.
Sekiranya anda perhatikan, jika isi minyak di waktu
tengah hari petrol akan meruap lebih cepat dan
membuatkan ia dapat dibau dengan terlalu ketara.
Oleh dengan itu, bagi mengurangkan kerugian petrol
anda ‘hilang’ ditelan angin hendaklah jadikan amalan
mengisi petrol di awal pagi atau ketika cuaca sejuk.

CARA #2
Isi minyak dengan perlahan-lahan (tidak berterusan)
supaya cecair petrol dapat masuk sepenuhnya ke
dalam tangki dan mengurangkan fenomena wap
petrol meruap bebas akan membazirkan minyak anda.

CARA #3
Isi minyak semasa tangki separuh penuh. Ini kerana
lagi banyak baki minyak dalam tangki akan
mengurangkan kapasiti ruang udara sekaligus anda
akan dapat lebih petrol dalam tangki yang lebih
optimum.

CARA #4
Kurang beban atau berat – Jangan bawa barang yang
tidak perlu (kereta anda bukan stor). Penambahan
berat sebanyak 50 kilogram meningkatkan
penggunaan minyak sebanyak dua peratus.

CARA #5
Perhatikan tayar anda, mesti ada tekanan angin mesti
betul. Jika tidak, penggunaan minyak bertambah lima
peratus kerana geseran lebihan.

CARA #6
Penyelenggaraan – Penalaan enjin yang teruk
meningkatkan penggunaan minyak hingga lebih 50
peratus. Jangan malas check tahap palam
pencucuh, tali kipas dan penapis udara diperiksa
secara berkala.

CARA #7
Kelajuan – Lebih perlahan anda memandu, lebih
jimat minyak digunakan (dan tidak disaman).
Memandu melebihi 90 kilometer sejam (km/j) akan
meningkatkan dengan ketara penggunaan minyak
Secara perbandingan, pada kelajuan 100 km/j,
penggunaan minyak bertambah 10 peratus, 105 km/j
(15 peratus) dan 110 km/j (25 peratus).
Ia berbeza bagi setiap cc kereta, lagi tinggi cc lagi
banyak minyak dibakar.

CARA #8
Jika kereta tidak bergerak, matikan enjin jika sekadar
menunggu seseorang. Elakkan menekan pedal minyak enjin
ketika kenderaan tidak bergerak..

CARA #9
Penggunaan gear – Pilih gear yang sesuai dengan
kelajuan. Menggunakan gear rendah untuk kelajuan
tinggi menyebabkan pembaziran minyak kerana enjin
menjadi lebih pantas. Jangan malu-malu
menggunakan mod ‘ekonomi’ jika kereta anda
memilikinya.

CARA #10
Brek – Jika anda sudah tahu di mana hendak berhenti,
perlahankan kenderaan secara beransur-ansur.
Elakkan brek mengejut.

CARA #11
Perancangan – Rancang perjalanan untuk
mengelakkan kesesakan lalu lintas. Ini menjimatkan
masa, wang dan mengelakkan tekanan.
Anda juga boleh buat multi task kerja anda.. iaitu dgn
memaksimumkan sebaik mungkin satu perjalanan dgn
pelbagai kerja.. misalnya balik kerja dari opis boleh
singgah beli barang rumah kat memana berdekatan.
So ujung minggu dah x perlu lagi nak kuar kereta
lagi.. minyak pun save...

CARA #12
Minimum – Kurangkan perjalanan jarak dekat kerana
ini meningkatkan penggunaan minyak sebanyak 40
peratus. Kalo dah terlalu dekat elok guna basikal atau
motosikal saja berbanding kereta.

CARA #13
Tak perlu pasang aircond kete kalo cuaca dah sejuk..
atau matikan aircond apabila dah nak dekat sampai
destinasi. Penggunaan minyak bertambah 10%
apabila menggunakan aircond.

CARA #14
Tok sah merempit cilok sana sini.. Kalo boleh
perlu bijak tekan pedal accelerator dengan
berhemah.. kalo nak jimat kenalah bawa
bersederhana tak yah laju-laju.. yang penting rileks
dan steady saja.. Kalo nak racing gi masuk Sepang
Circuit...

CARA #15
Pastikan tingkap kereta ditutup semasa memandu utk
melancarkan pergerakan kereta. Jika tidak, kete anda
akan bertambah geseran dan perlahan dan
menyebabkan anda menekan minyak lebih byk untuk
bergerak.

CARA #16
Kurangkan perjalanan kereta semasa waktu peak
hour.. kalo KL biasanya pegi awal keje sebelum jalan
utama sibuk. Sbb bila jem, makin kuat minyak habis
terutamanya auto. Kalo bole guna kete manual.. bagi
mereka yang nak jimatlah.. kalo auto ni mmg makan
minyak daripada manual.

CARA #17
Pastikan enjin berfungsi dengan baik dan sentiasa
diservis ... Tukar minyak pelincir mengikut jadual
- selaras dengan cadangan pengeluar kenderaan. Dan
juga gunakan minyak pelincir berkualiti tinggi untuk
memaksimumkan keberkesanan enjin. Bab ini kene
tanya mekanik yang lebih arif mengenai kereta anda.

CARA #18
Warming up enjin kereta anda sekurang-kurangnya 30 saat
setelah enjin dihidupkan. Tak perlu tekan pedal untuk
warming up kerana ia akan membazirkan minyak sahaja.

CARA #19
Guna NGV berbanding petrol. Sekarang ni NGV sudah
semakin popular sejak kenaikan harga petrol. Sehingga
kini banyak kedai NGV installer/conversion sudah
kehabisan stok dan pelanggan terpaksa menunggu giliran.
Apa yang bagusnya adalah anda boleh ‘switch’ memana
jenis minyak anda mahukan, sama ada NGV semasa di jalan
bandar atau petrol semasa berada perjalanan jauh.
Cumanya perlukan ruang di belakang kereta anda untuk
letakkan tangki NGV dan ini akan makan space sedikit.
Selain itu NGV lebih mesra alam dan kurang pencemaran
berbanding petrol biasa. Harganya jauh lebih murah iaitu
dalam lingkungan RM0.635 seliter.
Untuk info lanjut, anda disarankan mencari NGV installer
yang bertauliah dan dapatkan pandangan yang boleh
dipercayai di forum AutoWorld.

CARA #20
Tip saya yang terakhir.. Tingkatkan pendapatan passive
income anda...
Sekiranya harga petrol naik 40%, ini bermakna anda perlu
mencari pendapatan tambahan untuk penggunaan petrol
kenderaan anda. Namun, jika anda sudah mulakan
perniagaan sendiri, mempunyai passive income yang stable,
maka ia tidak akan menjadi masalah di masa akan datang
sekiranya harga petrol naik lagi.

selamat mencuba..

9 comments:

aku ciken said...

aku x de kete... camne?

kadokz.senpai said...

aku pn xde kete weh..
hahaha..
lau 125z aku tuh cmne?

ade tip lebih utk moto x??
hee..

aku cume tau 1 tips jek :
jgn merempit.. ia akan menghabiskan minyak anda yg bru shja di isi sbntar td..
huhuhu..

en.izz said...

boleh la,..

ni tok semua kenderaan yg menggunakan petrol,..

jgn la mandai2 gune tok basikal lak,..

hehe

aku ciken said...

ooo...
yeke,
behtu kalau pakai diesel
x leh apply ke izz?
hoho~

en.izz said...

lupe nak tulis lagi,..

last sekali cara nak jimat petrol gunalah basikal,..

sekian,..

hehe

dieya said...

sape yg nek 125z tu.. heheheh i like.. nak pinjam leh? tapi tak reti bwk moto tu.. huhu

kadokz.senpai said...

opss..
nk pnjm xleh ler cik dieya..
haha...
tp lau nk tumpang..
bleh kowt.. ;p

en.izz said...

125z kadok kaki kena letak kat belakang,..

lenguh kaki aku,..

hehe

dieya said...

meh datang jemput dieya kat uitm meh.. heheh

Related Posts with Thumbnails